понеделник, февруари 04, 2008

HR Среща Хисаря, Сесия No. 4: "Етичен кодекс"

26 януари 2008 г., събота

Сесия No. 4: "Създаване на етичен кодекс и регламентиране на дейностите на HR агенциите от страна на клиента. Има ли нужда HR общността в България да сътворява общи професионални принципи и ако ДА - в каква насока?"
Модератори: Боян Страхилов – Старши специалист експертен център Човешки ресурси, ОББ АД; Венцислав Арнаудов - HR мениджър, AIG Life (Bulgaria).


След като участниците бяха разделени на групи, за да обсъдят какви трудности са срещали при използването на HR агенции, Анита Станоева от Software AG изрази мнението, че при работата с такива агенции няма лично отношение към компанията – клиент. Според повечето от хората информацията и начинът на работа е много общ и не зачитат спецификата към нуждите на съответаната фирма.

Кирил Александров от Национален Институт за Помирение и Арбитраж сподели, че агенциите натрапват на клиентите си методологията, в които те са добри, а не това, от което компанията има нужда.

Всеобщо мнение е, че консултатнтите трябва повече да проучват пазара на труда и да анализират различните браншове.

Петър Василев от Кавен Орбико: “Ефективността на агенциите спрямо подбора, които правя сам е нулев.”

Според повечето участници в момента HR агенциите в България преживяват криза. Повечето работодатели получават отговор „не”, поради факта, че консултантите са затруднени да намерят хора за исканата позиция или не им е интересна в момента. Всички са съгласни,че няма стандарти за работата на агенциите и би следвало да се направят такива. Някои от участниците стигнаха до издова, че самите служители в агенциите са с ниска квалификация и се сменят доста често. Някои от участниците казват, че понякога конфиденциалността на компаниите, както и на търсещите работа е нарушена от страна на агенциите. Случва се понякога, когато някоя агенция прави подбор за определена компания и опознае служителите им да краде служители за друга компания. Когато агенциите работят на процент от заплатата на назначения служител подтикват кандидатите да искат по-високо заплащане, за да може и тяхната печалба да е по-голяма.

Друг проблем при HR агенциите е, когато им се повери задачата за организиране на обучения. Предлагат се шаблонни трейнинги, който само се описват с повече думи, за привличане на клиентите, но не вършат работа за истинско повишаване на квалификацията или уменията на служителите. Няма система за оценяване на ефективността на обученията – дали наистина са успяли да стигнал до служителите.

Като цяло агенциите изпускат срокове, не предоставят оферти и не се държат добре с клиентите си.

Повечето имат лоша организация.

Групово бе мнението,че цените на услугите на HR агенциите са неоправдано високи.

Съществува и проблем с доверието в самите компании-клиенти. Понякога се случва ръководството да вярва повече на външни консултанти, от колкото на собствения си HR Мениджър и за това в повечето случаи се налага да се прибегне до услугите на агенции.

Главният въпрос в тази дискусия всъщност е как HR Мениджърите, като хора, защитаващи интересите на работодателите могат да противодействат на конфликтите с агенциите? Най- обсъжданият вариант е написването на единни стандарти, важащи за всички агенции с помощта на БАУРЧР. След като няма как да се промени самия пазар на труда, тези стандарти се налагат, за да се предпазят работодателите.

Венцислав Арнаудов: Би следвало да се оценяват агенциите по бизнес сектори, за които могат да намират хора и по конкретни позиции, за които имат know-how, защото някои консултанти направо заявяват,че работят само по позиции над супервайзъри например.

Анелия Горгорова споделя опита си с агенции, които изпращат автобиографии, на хора, които отдавна не си търсят работа, като изобщо не са се допитали до мнението и разрешението на кандидатите дали могат да използват тяхното CV.

Боян Страхилов: Трябва да започнем да изискване конкретни неща и начин на работа от агенциите, а не да се съобразяваме с тях.

Трябва да има обратна връзка от клиенти на дадена агенция за нейната работа. А може даже работодателят-клиент да издава сертификат на агенцията за добре свършена работа, ако си го заслужи. По този начин друг клиент ще знае,че агенцията наистина си заслужава.

В последно време цените на услугите се покачват, без да се променя качеството на работа.

Сблъскваме се с гръмки имена на големи световни агенции, които отварят офиси в България без да знаят подробности за нашия пазар на труда и нуждите на компаниите и освен това служителите, които наемат в повечето случаи не са достатъчно добри и не се задържат на работа при тях за повече от година – година и половина.

Би трябвало да има класация на HR агенциите, достъпна за всички.

Трябва да има повече комуникация между клиента и агенцията, открити разговори и разпознаване на нуждите на конкретната компания от страна на консултанта.

Като цяло участниците отбелязаха следните конфликтни точки:

- Липса на търговска ориентация - консултантите не смятат, че това е бизнес като всички останали и нямат нужда да ни привличат като клиенти и да се отнасят с внимание и уважение към нас.
- Не показват лично отношение към клиента. - Относно обученията пример:
- "Сглобете си нещо от сайта ни - ние ще го направим!"
- Липса на добра организация - неумение да се спазват срокове;
- Работа с темплейти - не се съобразяват със спецификата на различните дейности на компаниите.
- Цената понякога е неоправдано висока;
- Унифицирани обучения;
- Пасивни са при подбор на кадри;
- Не търсят проблема, а по скоро дават готови решения за всички видове проблеми;
- Не се държат като консултанти;
- Някои от тях не са компетентни в сферите, в които оперират.

3 коментара:

Анонимен каза...

ПРОВОКИРА МЕ НАПИСАНОТО ДА ПОПИТАМ ДАЛИ ИМАШЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ТАКА КРИТИКУВАНИТЕ АГЕНЦИИ ЗА ДА СЕ ЧУЕ И ДРУГОТО МНЕНИЕ ИСТИНАТА ПОЧТИ ВИНАГИ Е ПО СРЕДАТА ТАКА ЧЕ Е ДОБРЕ ДА СЕ ЧУЯТ ВСИЧКИ СТРАНИ ЗА ДА ИМА БАЛАНС

Zakrow каза...

Имаше, имаше...

Анонимен каза...

здравейте,

искам да изкажа разочарованието си от тази агенция Heaven HR.
Кандидатствах по обява и ми се обадиха за интервю.
Отидох. оказа се апартамент, още меришеше на боя. качих се горе, посрещна ме мъж, влязох в едната стая - една много одраскана, като изядена маса, 3 стола и канапе с маса.
Чаках сигурно половин час да се появи жената, с която имах час за интервюто.
Появи се по едно време, личеше си, че е току-що завършила. Задаваше ми много глупави въпроси, държеше се глупаво! Мъжът само мълчеше. Попитах за работодателя- къде се намира, с какво се занимава фирмата, за да имам и аз идея за какво кандидатствам. Тя много смешно ми отговори, че няма да ми каже, защото било конфиденциална информация- все едно кандидатствах за ЦРУ!
Разбрахме се да се обадят до края на седмицата/беше понеделник/. Така и не се обадиха.Само ме разкарваха от единия до другия край на София и това беше.
Много смешна фирма. А, изпуснах да кажа, че докато чаках госпожицата, видях разрешителното им - беше издадено преди по-малко от месец. Още тогава ми стана ясно, че са смешници!