четвъртък, юли 05, 2007

HR Среща Търговище, Сесия No.1: ”Бюджет за дейностите по подбор и обучения. Носи ли полза предварителният бюджет и за кого?"

29 юни 2007 г., петък
Сесия №1: ”Бюджет за дейностите по подбор и обучения. Носи ли полза предварителният бюджет и за кого? По-гъвкав вариант за фирмата ли е липса на предварителен бюджет?”
Модератори: Стоян Ганев, Финансов Директор, Херти-М ООД и Калина Петкова, HR Мениджър, Каменица АД


Дискусията премина в обсъждане на вариантите за бюджетиране на HR отдела. Бяха обсъдени двата най-често случващи се варианта, а именно наличие на фиксиран бюджет и този, от който се черпи при нужда. В различните компании практиката е различна, обосновката на мениджърите също. Голяма част от участниците отбелязаха, че обикновено тренингите се бюджетират, защото те се планират сравнително по-рано.

Според Стоян Ганев, Финансов Директор, Херти-М ООД, в компаниите винаги бюджета за тренинги трябва да се смята като инвестиция, а не като разход. Възвращаемостта от тази инвестиция се наблюдава в последствие във всички отдели на компанията, въпреки, че е отчетен разход само в HR отдела.

Калина Петкова, HR Мениджър, Каменица АД сподели, че бюджета в Каменица е твърд и няма възможност за гъвкавост, затова е и необходимо много прецизно планиране на бюджета. Всяка разлика от +/- 5% по всеки пакет се обяснява пред мениджърите. В допълнение с това тя обясни на колегите си, че въпреки липсата на гъвкавост, работата с така оформен бюджет в никакъв случай не отнема свободата на HR мениджъра и отдела. Просто използването му е по-прецизно.
В тази връзка Иво Василев – HR мениджър, Винпром Пещера постави въпроса, какво се случва ако се появи много интересно и полезно обучение, което не е включено в бюджета? В отговор Калина Петрова обясни, че има решение, свързано с координация вицепрезидента или президента на HR.
Това провокира и въпрос на Светла Стоева, Key account manager, JobTiger, която попита дали всъщност това е приложимо в малките компании. Тук Калина отчете факта, че това зависи от етапа на развитие на фирмата.

По отношение на бюджета, Станимир Стоянов, HR мениджър в Каолин АД зададе два въпроса, единият от които свързан с периода на планирането на бюджета, а другия как всъщност може да се предвиди подбора за годината? Калина Петкова даде много точен отговор и на двата въпроса и той е, че това се случва месечно.

Станимир Стоянов: А кой определя макрорамката на бюджета?

Калина Петкова: Ние я измисляме, след което я изпращаме до вицепрезидента и президента HR, последва отговор, корекции, ако е нужно и ново разрешение, както и период на договаряне.

Ася Николова, Мениджър обучение и развитие, FairPlay International се включи с въпроса: Наясно ли сте с плановете на компанията, как ще се развива, на какъв етап е и пр.?

Калина Петкова: Да. Участваме активно в плана за развитие на компанията, дискусии с всички мениджъри и т.н.

От провелата се дискусия в последствие може да се изведе важен извод за значението на бюджета за HR отдела, а именно че той има силен възпитателен ефект!

Kamenitza_Presentation.ppt

Настоящата дискусия относно бюджетирането на дейностите по управление на Човешките Ресурси беше продължена от г-н Стоян Ганев, Финансов Директор, Херти-М. Той разгледа етапите необходими при приемането на бюджет и неговото усвояване, видовете бюджети и последвали резултати. Съществена част в бюджетирането са етапите верификация, коригиране и ре-верификация. Според него не би трябвало да разглеждаме парите за обучения като разходи, а като инвестиция в Човешките Ресурси. И допълни, че ако човека напусне, от счетоводна гледна точка това се счита за разход, а от бизнес гледна точка е се разглежда за загуба!

Herti-M_Presentation.ppt

Няма коментари: