понеделник, февруари 05, 2007

HR Среща Велинград, Сесия No.3: "Как се избират фирми за обучения и подбор. Критерии за избиране на агенции"

19 януари 2007 г., петък
Сесия No.3: "Как се избират фирми за обучения и подбор. Критерии за избиране на агенции"
Модератор: Боян Страхилов, Старши специалист експертен център Човешки ресурси, ОББ АД

Боян Страхилов започна темата, поставяйки въпрос на специалистите по човешки ресурси за това колко от тях правят обучения на персонала в компаниите, в които раотят. Около 50% от тях споделха, че провеждат обучения, но всички присъстващи проявяват интерес към въвеждането на подобни практики.
Г-н Страхилов сподели част от опита си като Старши специалист експертен център Човешки ресурси в ОББ и това, че преди 1 година се промени стратегията към нуждите от обучения на персонала на банковата институция. В един момент хората, нуждаещи се от обучения са били сериозен брой, но не е съществувала ясна програма за провеждането им. Ето защо през последните 2 месеца г-н Страхилов и Екатерина Георгива, също Ст.специалист в Експертния отдел на дирекция “Човешки ресурси” в ОББ, се заемат с изготвянето на програма за обучения и подбор на фирми, които да ги провеждат. Тук двамата се сблъскват с проблем, идващ от неясната информация коя фирма какво обучение предлага. За това избират еднакъв подход към 40 фирми, занимаващи се с услуги по обучения и оценки на персонала. След осъществен контакт с всички от фирмите те се спират на не повече от 12, които биха могли до известна степен да предложат необходимите обучения.
Този споделен опит доведе до нова дискусия и специалистите получиха задача да определят кои са критериите, за да се изберат фирма или фирми само от презентацията им. За по малко от 20 минути разделените на наколко групи участници в дискусията определиха основните според тях критерии:
- опита на фирмата до момента и дали е имала подобна аудитория като тази на нашата компания;
- дали презентацията, която сме получили е направена специално за нашата компания или е стандартната им презентация;
- имат ли квалификация за провеждането на обучението;
- каква е формата на обуенията, които предлагат;
- гъвкавостта на фирмата и качеството на обслужването;
- личното отношение;
- препоръките за фирмата;
- адекватност да отговорят на нуждите на нашата компания;
- специализация на фирмата;
- цени;
- методи, средства и форми на обучение;
- полза от обучението, крайният резултат;
- дават ли празни обещания;
- критерии на фирмата за оценка;
- алтернативи;
- компетентност, изчерпателна и адекватна информация отговор;
- баланс- въпроси/отговори;
- формат на отговора;
- отговаря ли фирмената култура на фирмата с тази на нашата компания;
- осъзнават ли нуждите ни;
- как се измерва ефективността на ообученията ни;
- клиенти;
- лекторите;
- имиджа на фирмата;
- програми;
- гаранции за успешно обучение.

Модераторите от ОББ споделиха подробно как са подходили към фирмите. Като внимателно са обмислили въпросите с цел да са възможно най-конкретни. Ето и въпросите:
1. Какъв е срока за реакция при заяваяване на обучението?
2. Каква е средна цена на всеки вид обуение?
3. Проявяват ли интерес към дългосрочно сътрудничество?
4. Какви са препоръките им?
5. Философия. Какви програми и методи предлагат?
6. Каква е информацията за предлаганите обучения?
7. Каква е материалната им база?
8. Какъв е опита и квалификацията на лекторите?
9. Какви са цените?
10.Какви са гъвкавостта и реакциите на фирмата?

Отговор на тези въпроси, модераторите получават едва от една трета от запитаните фирми, но не получават достатъчно информация, която се очаква според въпросите. По скоро полуените отговори са били съобразени с това какво фирмите искат да презентират, а не директно отговаряне на запитването. Последват и презентации, които не са били изискани от потенциалните клиенти. Някои от фирмите се ограничават дори само до презентациите.
Наблюдава се споменаването на едни и същи специалисти като лектори от няколко различни фирми. Също така не се дефинира специализацията на фирмите в различни сфери или теми, по-скоро над 50% от тях се считат за квалифицирани по всички теми и обучения.
На базата на тези споделени резултати, модераторите поставят въпроси за качеството на самите обучения и резултатите от тях.
1. Как измервате качеството на проведеното обучение?
2. Как бихте реагирали при над 50% неудовлетвореност от страна на участниците?
3. Какъв е процеса на подготовка и провеждане на обучението и какви са последващите стъпки след приключването му?

От получените отговори никой не може да конкретизира как измерва качеството на обучението, а за това какво би се случило при неуспешно провеждане категоричното мнение е, че това не се е случвало до момента. Но все пак ако се случи така, че 50% от обучаващите да са недоволни, фирмите биха повторили обучението. Но дали това е решението и няма ли да доведе до още един неуспешен курс? И тук може да се направи извод за това какви са контактите с обучаващите се след курса. Както отговарят запитаните, те са или никакви, или са контакти тип консултации чрез допълнително заплащане.

От проведената дискусия се направи извод, подкрепен от всички участници в шестата среща HR на екипите, а именно че не фирмите предлагащи обучения, компаниите изискващи ги и по-точно специалистите по човешки ресурси са тези, които трябва да диктуват правилата. По този начин фирмите предлагащи обучения или правещи оценки на персонала, ще бъдат достатъчно гъвкави, за да предложат индивидуално отношение на компанните в зависимост от фирмената им политика. По този начин и резултатите ще са както по-точни, така и по-удовлетворяващи.

Няма коментари: