понеделник, февруари 04, 2008

HR Среща Хисаря, Сесия No. 1: "Университетски настоятелства - бизнесът и университетите"

25 януари 2008 г., петък

HR Среща Хисаря, Сесия No. 1: "Университетски настоятелства - бизнесът и университетите: Как да се управляват парите за развитието в образованието? Промотиране на партньорство между бизнеса и образованието."

Модератор: Гергана Раковска – Изпълнителен Директор, Фондация на Бизнеса за образованието

Всичко, което се случи от 2005г. насам като работа между Бизнеса и Университетите е изчерпано. Законите налагат Университетските настоятелства – проводник на нуждите на пазара на труда към Университетите.

Кариерните центрове в момента продължават да съществуват и ако преди няколко години имаше опасност от закриване, в момента няма такава заплаха за никои от тях. Но все пак кариерните центрове са недостатъчни и за това Висшите училища трябва да намерят начин да работят с Бизнеса. Компаниите трябва да имат контрол върху качеството на образованието. Създаване на прозрачен механизъм за финансиране на Университетите - фондации за управление на дарени средства.

Университетските настоятелства за много важни за взаимоотношенията - Бизнес – Образование, но нещата се случват много бавно. Русенският Университет например има много добро настоятелство.

Анелия Горгорова, Кей Ес Ай (Key Success Indicators), изрази мнение,че има напълно ненужни университети в България и попита кога ще бъдат закрити те. Механизмът за закриване на Университет обаче няма, а единственият начин това да се случи е да не съберат достатъчно студенти.

Христо Стоянов, HR Manager, ТЕСИ ООД споделя,че HR Мениджърите са всъщност хората, които трябва и могат да помогнат за Университетските настоятелства.

Трябва да се засили обществения контрол в Университетите.

Всички участници се съгласиха,че в края на краищата кандидата се избира заради личните качества, а не заради университета, в който е учил.

Любомира Накова, HR Manager & Communications Manager, Българо-Американска Кредитна Банка АД все пак смята,че рейтинги на Университетите трябва да има.

Десислава Георгиева, HR Specialist, Софийска вода смята, че не винаги високият рейтинг означава качествено образование. Тя сподели опита си като студент в Софийския университет и това, с което се е сблъскала там я е разочаровало много.

Опитът на HR мениджърите показва също,че студентите са много несериозни и когато дадена фирма се опита да направи презентация в някои Университет никога не се събират достатъчно студенти. А бизнесът няма време и не може да чака.

Няма глобална стратегия в Българските Висши училища. Повечето фирми са готови да предложат специални условия за работа на студенти.

Гергана Раковска задава въпроса какви умения за управление и администрация имат Ректорите.

Анита Станоева, HR Manager, Software AG: Бизнесът трябва да помогне за качеството на студентите. Да осигури повече проекти и практики по време на обучението.

Светлозар Петров, Управител, JobTiger: Ако има по-добър диалог между Университетите и Бизнеса нещата може би ще се променят.

Петър Василев, HR Manager, Kaven Orbico, смята също, че нивото на преподавателите е ниско и че всъщност Университетът създава научни кадри, неспособни да се справят с работата на практика.

Как избира в кое учебно заведение да учим ? Според Светлозар Петров трябва да съществува т.нар академично приличие – каквото пише в избраната програма – това и да се учи. Христо Стоянов споделя, че неговата компания все пак е успявала да промени някои от специалностите – да се изучават нови предмети.

Гергана Ръковска: Защо няма обучение по PowerPoint за студентите, изучаващи специалност Маркетинг, като се оказва,че те не го владеят, а им е необходимо.

Анита Станоева споделя, че не винаги има възвращаемост при инвестирането в Университетите. Тя разказва за опит на нейната фирма заедно с други водещи имена в тази сфера да създадат специално училище за преквалифициране в софтуер и хардуер технологиите. Но след като се е пресметнало каква ще бъде инвестицията и какъв е очаквания резултат повече фирми са се отдръпнали от идеята.

Би трябвало да има всеобщи закони и критерии за всички Университети. Колкото по-локален е един Университет, толкова по-лесна е комуникацията с него. Десислава Георгиева все пак изрази твърдото си убеждение,че колкото и да е трудна работата с висшите училище, Бизнесът ще продължи да опитва.

Участниците предложиха самите фирми да направят класация на университетите.

Според някои проблемите идват от там, че мотивацията при младежите на 18 + години е много трудна. Нели Христова, HR Manager, Икономедия АД, смята, че все пак годините присъствие на дадена фирма в нужните факултети и университети дава своя резултат. Студенти сами търсят определени фирми, защото са научени,че там са добре дошли.

Няма коментари: