четвъртък, юли 22, 2004

Материалите от Трявна - Сесия №2: "Интегриране на HR дейността в бизнес стратегията на компанията"

Сесия №2: "Интегриране на HR дейността в бизнес стратегията на компанията"
Водещ: Христо Стоянов, Фикосота ООД


HR дейността има две значения:
- Функционално - личен състав, ТРЗ и т.н.;
В заводите най-често значението на HR е чисто функционално. Проблемът е в неразбирането на стратегическото значение на HR от страна на средния мениджмънт.

- Стратегическо.
В новоприватизираните заводи HR е предимно на функционално ниво. Целите са да стане стратегически, като там обикновено има разбиране от страна на висшия мениджмънт и решението е в обучение на средния мениджмънт.
Разликата при различно управление е, че при функционално управление на компанията стандартните задачи на отдела по управление на персонала - набор, подбор, оценка, обучение са делегирани в голямата си част на ръководителите на самостоятелни организационни звена съвместно със специалист “Личен състав”, ТРЗ или някой от счетоводството или административен служител.
Ако ръководството на компанията е решило да премине към стратегическо управление, то в рамките на стратегическият мениджмънт възниква необходимост от изменение на функционалния модел на управление на персонала.
Стратегическото управление предполага HR дирекцията да осъществява и обща методологическа помощ към висшия мениджмънт, линейните мениджъри и т.н.; обучение; вътрешно-фирмена комуникация и др.

Основните характеристики на УЧР са:
- Кадровата политика трябва да бъде интегрирана в бизнес стратегията на компанията;
- Целта на УЧР - формиране и развитие на корпоративен дух;
- Задължително въвличане на топ-мениджмънта в задачите по УЧР. Главната задача на отдела по УЧР - методологическа поддръжка на висшето ръководство в задачите по кадровата политика чрез разработване на процедури и правила по набор, подбор, обучение, оценка, мотивация;
- Особено внимание на подбор и развитие на персонала;
- Комуникативна роля на отдела по УЧР - обезпечаване на стабилни вътрешно - фирмени комуникации.
За постигане на целите понякога е нужно "манипулиране" на висшия мениджмънт, тъй като често тези, които са израстнали в момента до това ниво, са израстнали във времената на чисто функционалното ниво на Човешките ресурси. Задача на ЧР е "продаде" това, което прави. "Манипулирането" на шефа върви само и единствено с цифри, а това става като приемем хората за Актив. Други възможни стъпки са печелене на съюзници, изграждане на групи...

Какъв трябва да е HR Manager-a?
Пример от практиката на Фикосота ООД (идеята е да се работи за промяна като се съобразява с представата на персонала. След 1 година допитването се повтаря, за да се оцени направеното):
Оценка на ролите на HR по въпросника на Дейв Улрих и Джил Конър - стратегически партньор, административен експерт, закрилник интересите на служителите, агент на промяната.
Резултатите са следните: след попълване на въпросника, на първо място са поставили HR мениджъра като Административен агент; следват на едно ниво Стратегически агент и Агент на промяната, а почти никъде е Закрилник.


Според самите HR мениджъри HR мениджъра трябва да бъде:
- комуникатор
- фасилитатор
- психолог
- администратор
- харизматична личност.

Има ли къде да се учи HR мениджъра?
Съществува мнение, че съществува порочен кръг на обучението - едни и същи хора водят курсовете и са в БАУЧР. Липсва свеж полъх и нови идеи.

Има ли HR-a самочувствие и какво трябва да стане за да го получи?
На първо място е нужно да има подкрепата на висшия мениджмънт. Това е нещо за което той трябва да се бори. Ако не стане първия път, се пробва отново. При всички случаи е важна и конкретната личност. При липса на разбиране и подкрепа за дейността, някои ЧР напускат, други се примиряват, или пък пробват отново и отново.
Решение е и обучението на линейните мениджъри в HR дейността, "как се прави подбор" и т.н. По този начин ще се получи допълнителна увереност, ще поемат отговорност и т.н.

Интегриране на HR дейността в бизнес стратегията на компанията. С какво да започнем ?
Усъвършенстване на ролята на мениджъра ЧР, фирмените процедури и правила, засилване на дейността по съответните роли, най-вече като стратегически партньор.
- Фирмени процфедури и правила.
Целите на процедурите са прозрачност и равнопоставеност. При все, че те са полезни, хората оказват съпротива срещу промяната. Единственият начин да бъде "продадена" една процедура е да направиш така, че тези, които трябва да я спазват, само да си я напишат; ролята на HR-a е да измисли още процедури, или пък да реши кое е 1-во, кое 2-ро и т.н.

- Стратегически партньор.
Усъвършенстване знания, умения и нагласи на преките ръководители по същността и елементите на УЧР и обвързаността на тази дейност с останалите управленски функции във фирмата.

Пътища за интегриране на преките ръководители към УЧР.
Независимо има или не мениджър ЧР, преките ръководители са основният агент на УЧР, те са филтъра, през който преминават всички инициативи в областта на ЧР. Но :
- Една част от тях нямат никакви или необходимите познания, което затруднява ефективните комуникации с мениджъра ЧР - те са стигнали до това ниво в йерархия на база техническа компетентност или други умения, роднински или приятелски връзки ;
- Те не вярват в ефективността и приложимостта на съответните мерки и системи в УЧР, които в повечето случаи изискват по-продължително време. А преките ръководители са свикнали с изпълнение най-вече на оперативни задачи, задачи при които се цени икономията на финанси и ресурси;
- Една част от тях изпълняват спуснатите отгоре задачи по УЧР и допускат редица грешки, които деформират крайният резултат и изкривяване смисъла на дейностите.
- Друга част изпълняват механично всичко заповядано , за да не ги обвинят за противници на промяната и стигат само до изготвяне на документ или отчет за свършена работа - например длъжностна характеристики или атестиране на персонала.
Всичко това обаче носи негативи на дейността по УЧР и нейното компрометиране, въпреки добрата подготовка, квалификация на мениджъра ЧР или на дейността по УЧР, която трябва да се осъществи. Ако това стане - вече през поколение...

Какъв е HR мениджъра?
- В чуждестранни или с чуждестранно участие фирми като правило има изградени дългогодишни фирмени правила и съответна фирмена култура по тези въпроси.
- При чисто българските - малки, средни и големи се минава през няколко етапа:
= Период в който нямат никакъв HR или е секретарката, личен състав или някой от счетоводството - занимават се с трудово законодателство, заплати / но само изчисляване, не и системи на заплащане, оценка и бонусна система/, набор и подбор колкото могат - т.е. само регистрираща и отчетническа функция;
= Следва периода, в който се действа по поговорката “Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак “. Тука пак има вариант да се преназначи секретарката, личен състав или от счетоводството, но с друга длъжност, примерно “мениджър”, но има ли той съответната подготовка да бъде мениджър не само като длъжност, но и действащ като такъв;
= Последен период - остават си назначени на новите длъжности, но всичко си върви по старому.

Естествено има изключения - има и такива български фирми, в които положението е поставено на здрава основа. Радостното е, че те стават все повече.

Изводите от сесията:
- За да се постигат резултати, трябва подкрепата на висшия мениджмънт;
- Обучението на средния мениджмънт е задължително условие за успеха;


Какво можем да направим:
- Нашата отговорност за повишаване на нивото на подготовка на HR - магистърска програма по HR и стандартите.
- Участия в обучения, конференции, форуми.
- Най-точното и кратко определение за дейността е на Соня Славчева, “Глобул” - “Постоянно HR облъчване до постигане на вторично излъчване”.

2 коментара:

Svetla Stoeva каза...

Тъй като вие така и така не пишете нищо, реших да коп-на и пейст-на нещо старо, отнасящо се до HR мениджъра:-))) За съжаление е на омразния английски, но... Енджой ит;-Р

One day while walking down the street a highly successful Human Resources Director was tragically hit by a bus and she died. Her soul was met at the Pearly Gates by St Peter himself. "Welcome to Heaven," said St Peter. "Before you get settled in, it seems we have a problem. You see, as you can imagine, we've never had a Human Resources Director make it this far and we're not really sure what to do with you."

"No problem, just let me in" said the woman.

"Well, I'd like to, but I have higher orders. What we're going to do is let you have a day in Hell and a day in Heaven and then you can choose whichever one you want to spend an eternity in."

"Actually, I think I've made up my mind, I prefer to stay in Heaven", said the woman.

"Sorry, we have rules..." And with that St Peter put the executive in an elevator and it went down to hell.

The doors opened and she found herself stepping out onto the putting green of a beautiful golf course. In the distance was a country club and standing in front of her were all her friends - fellow executives that she had worked with and they were all cheering for her. They ran up and kissed her on both cheeks and talked about old times. They played an excellent round of golf and at night went to the country club where she enjoyed an excellent steak and lobster dinner with wines of the best. She met the Devil who was actually a really nice guy (kinda cute)and she had a great time telling jokes and dancing. Everybody shook her hand and waved good-bye as she got on the elevator.

The elevator opened at the Pearly Gates and she found St Peter waiting for her. She spent the next 24 hours lounging around on clouds and playing the harp and singing. She had a great time and before she knew it her 24 hours were up and St Peter came and got her.

"So, you've spent a day in hell and you've spent a day in heaven. Now choose your eternity," he said.

The woman replied: "Well, I never thought I'd say this, I mean, Heaven has been really great and all, but I think I had a better time in Hell." So St Peter escorted her to the elevator and again she went down back to Hell. When the doors of the elevator opened she found herself standing in a desolate wasteland covered in garbage and filth. She saw her friends were dressed in rags and were picking up the garbage and putting it in sacks.

The Devil came up to her and put his arm around her.

"I don't understand," stammered the woman, "yesterday I was here and there was a golf course and a country club and we ate lobster and we danced and had a great time. Now all there is is a wasteland of garbage and all my friends look miserable."

The Devil looked at her and smiled. "Yesterday we were recruiting you, today you're staff..."

Анонимен каза...
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.