сряда, юни 29, 2005

HR среща Хисар, Сесия No.1: "Accor Services Bulgaria – нов поглед в сферата на услугите и управлението на човешките ресурси"

17 юни 2005, петък
Сесия No.1: "Accor Services Bulgaria – нов поглед в сферата на услугите и управлението на човешките ресурси"
Водещи: Антоний Петков, Търговски Директор, Accor Services Bulgaria; Валентина Гешева, Старши мениджър Продажби, Accor Services Bulgaria.


Accor Services e мултинационална компания, част от френската Accor Group, която се занимава се с два типа дейности – хотели и услуги.
Accor Services е специфичен бизнес, свързан с емитиране на смарт карти, ваучери, свързани с управлението на процесите между труда и капитала.
В България хотелиерския бизнес на Accor започна през 70те години с Новотел Пловдив и Новотел София с 15 годишни договори за управление, които в последствие стават собственост на държавата. Все още няма присъствие на хотели на Accor, построени в България заради проблема със собствеността.
Друг бизнес, развиван в България са ваучерите за храна на Accor Services.
Accor е в България от 1996-1997 г. По отношение на ваучерите за храна, през 2002 г. се приема закон за данъчните облекчения; през 2003 – наредба за приложението на закона, а през 2004 г се провежда конкурс и започват да се въвеждат тези ваучери.
Ваучерът като платежен инструмент валиден и в магазините за хранителни стоки се ражда в Бразилия и се популяризира в цяла Латинска Америка. През 1967 г. ваучерът се налага като платежно средство в ресторантите за обедно хранене, чрез ticket - restaurant което е запазената марка на Аккор Сървисиз.

Accor Services е оператор номер 1 в света в емитирането на ваучери за услуги. Основна цел на Accor Services в България е да бъде достоверен източник на информация за HR екипите, тъй като много хора не разбират системата с ваучери; от фискална гледна точка, данъчното облекчение е малко, като единствения интерес за работодателя е спрямо увеличение на работната заплата.
Допълнително утежнение от март месец е, че ако сте на заработка или печелите като търговец и имате променлив месечен доход, не можете да се възползвате от тази система;
С указанията на МФ от март 2005 според Accor Services Bulgaria у нас ? от работодателите в частния сектор не могат да се възползват от тази схема.
От тази година Accor Services Bulgaria пуска нов продукт на пазара – Ticket Restaurant – за управление на представителните разходи.


Валентина Гешева – за HR политиката на Accor Group като цяло:


Основни аспекти на политиката:
Към септември миналага година имаме 158 000 служители в целия свят. 168 000 - 168 500 към 31 декември 2004

3 основни цели:

1/ Да бъде най-добър инвеститор за своите акционери
2/ Да предлага най-добри услуги за клиентите
3/ Да бъде най-добрия работодател за своите служители
Служителите на Accor винаги използват собствените ни продукти.

През 2001 г. Accor се разраства бързо. 2001 г средно годишно само в Accor в Европа се наемат 16 хил. души, затова Accor прави собствен сайт за работа. Околo 20 хил CV-та годишно се получават онлайн, като между 17 и 20% средно са заявления от служители на Accor.

1985 г е създадена Академия Accor – това реално е първия корпоративен университет във Франция. Днес съществува в Бразилия и Румъния, Турция и т.н Обучението е в основата на политиката на управлението на човешките ресурси в Accor. В Accor 2,4 % от фонд работна заплата за всяка година се отделя за обучения, т.е. целта е на всеки служител да се осигури поне по едно обучение годишно.
Академията Accor организира специфични курсове за всички професии – от готвач до пиколо, които най-често са едноседмични, двуседмични. Accor имат академия в Турция от 1 месец.

По отношение на мотивацията на персонала, социалните придобивки са застъпени – всеки служител на Accor след като направи 1 година в компанията получава специална карта, даваща 50% отстъпка от всички хотели на Accor и става пълноправен член на групата.
Друго действие, насочено към мотивацията и задържането на персонала е участието на служителите в специални програми за по-добро управление на личните спестявания, по-специално Accor стимулира служителите си да инвестират в акции – над 20 000 служители на Accor притежават акции на компанията.
Друг начин в системата за мотивация на Accor - служителя получава точки, които може да превърне в различни ваучери, например ваучери за подаръци и др.

Програма за хората с увреждания
От много години Accor във Франция и много други държави работи в посока наемане и обучение на хората с увреждания.
Важна част е и обучението на персонала от хотелите, насочени към това как да предлагат услуги на хората с увреждания. Изграждат се и специални съоръжения за хората с увреждания.

Христо Стоянов, Фикосота ООД
Въпрос:
Споделете накратко при водене на преговори с работодател за ваучери, кога те са успешни? От какво зависи успешната сделка? Необходимо ли е компанията да бъде мултинационална?
Антоний Петков, Accor Services Bulgaria – Основното нещо да се продава ваучер са данъчните облекчения, тъй като няма работодател, който да откаже да увеличи покупателната способност на своите служители, без да увеличава работната заплата, без да има данъчна тежест. HR – ът по принцип не винаги е добре приет със своите предложения и често е ощетен от финансовия отдел, но когато съществува възможност за данъчно облекчение, предложението се приема много по-лесно от управлението на фирмата.
Икономическата изгода е символична, но разпределено за всеки служител в продължение на цялата година, все пак е налице спестяване.

Славянка Янчева, Айгер Инженеринг ООД
Въпрос:
Какави са критериите за подбор на служители?
Антоний Петков – Те се идентифицират един път от шефа на отдела и втори път от шефа на фирмата. Програмите обикновено са съобразени със законите на държавата, в момента подбираме програма, която да е еднаква за всички офиси по света. За HR специалистите се пускат нови продукти, силно застъпен е мотивационният елемент, да се обучат HR специалистите как да мотивират персонала.

Валентина Гешева, Accor Services Bulgaria – В Accor има практика - тест за оценка на служителите. Всяка година се провеждат тези тестове с продължителност 2 часа, за да се идентифицират нуждите от обучение съвместно от служителите и прекия ръководител.

Антоний Петков, Accor Services Bulgaria – Мобилността като дейност е силно застъпена. От всяка държава Accor избира 1 човек, който да прекара известно време в друга държава.

Росица Бъчварова, Allianz Bulgaria Holding
Въпрос:
Колко са служителите в Accor Services Bulgaria?
Валентина ГешеваAccor Services в момента има 13 служителя в България.

Няма коментари: